عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

3 ماه تا فاجعه انسانی در سیستان | پرونده حقابه هیرمند در شورای عالی امنیت ملی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تا سه ماه دیگر با پایان یافتن منابع آب شرب  فاجعه‌ای انسانی در  سیستان و بلوچستان ‌ رخ خواهد داد، گفت: پرونده حقابه هیرمند در شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تا سه ماه دیگر با پایان یافتن منابع آب شرب فاجعه‌ای انسانی در سیستان و بلوچستان ‌ رخ خواهد داد، گفت: پرونده حقابه هیرمند در شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۸۵۱۲

به گزارش جام جم آنلاین، فداحسین مالکی‌ افزود: حقابه ایران براساس معاهده‌ای تاریخی تعیین شده است ‌و هیچ کشوری نمی‌تواند از این معاهده تخطی کند. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی طالبان‌‌ رعایت معاهداتی است که با کشورهای همسایه دارند.

 ‌وی با اشاره به اینکه موضوع تامین حقابه ایران در ‌کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز مطرح شد، عنوان کرد: در این کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که این مساله باید در‌‌ دایره حاکمیت مورد توجه قرار گیرد‌ و در شورای عالی امنیت ملی به آن پرداخته شود، چون دستگاه‌های حاکمیتی نیز باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ادامه داد:  سخنان رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مواضع ما را در این خصوص روشن کرده‌ و تامین حقابه حق قانونی کشورماست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: به این ترتیب دیگر هیچ حجتی برای دستگاه‌های ذیربط داخل کشور که بخواهند در این رابطه مسامحه بکنند، نیست.

وی با یادآوری این مساله که‌ برخی افراد در برخی دستگاه‌ها به دنبال تجهیز کردن طالبان بوده و هستند، تاکید کرد: اما با صحبت‌های قاطع رئیس جمهور این حجت برای همه دستگاه‌ها روشن شده است. بنابراین باید به شیوه‌ای عمل کنیم که طالبان حقابه ایران را بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با اشاره به جوسازی و فضا سازی برخی در افغانستان افزود: چنین رویکردی دردی را دوا نمی‌کند و تاریخ نیز این مساله را تایید می‌کند. البته ایران همواره در کنار مردم افغانستان بوده ‌و به قول معروف برادری ما ثابت شده است. اما این گروه چون‌ ساختار، حاکمیت، مجلس و دولت ندارند هرکاری که دل‌شان بخواهد انجام می‌دهند.

مالکی ادامه داد: طالبان بجای اینکه فضاسازی و فرافکنی کند باید به تعهدات خود ‌عمل و حقابه ایران را براساس معاهده تامین کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس درباره ادعای نبود آب از سوی طالبان نیز توضیح داد: ‌اینکه می‌گویند آب وجود ندارد نیز درست نیست، زیرا آنها آب را به ‌شوره‌زارها منحرف کرده‌اند، اقدامی که براساس شرع اسلام نیز کار پسندیده‌ای نیست.

پرونده حقابه ایران در شورای عالی امنیت ملی |‌ 3 ماه تا فاجعه انسانی در سیستان 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که اقدام بعدی کشورمان برای تامین حقابه چه خواهد بود؟ گفت: این موضوع دیگر در شورای عالی امنیت ملی‌ بررسی می‌شود و اگر حقابه کشورمان تامین نگردد، تصمیم‌های دیگری در شورای عالی امنیت ملی گرفته خواهد شد.

نماینده مردم زاهدان درباره شرایط منابع آب شرب در سیستان و بلوچستان نیز توضیح داد: چاه‌ نیمه‌ها شرایط مناسبی ندارند و اگر وضعیت تغییر نکند، مردم در سیستان برای حدود 3 ماه دیگر آب شرب خواهند داشت و به این شکل فاجعه‌ای انسانی در راه خواهد بود.‌

وی درباره برنامه‌های دیگر برای تامین منابع آب نیز عنوان کرد: اقداماتی مانند انتقال آب از دریای عمان نیز در دستور کار است. اما این اقدامات زمانبر هستند. به همین دلیل تامین حقابه کشورمان باید در اولویت برنامه‌ها باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در پاسخ به  اینکه عملکرد وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی آب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: دستگاه دیپلماسی در این حوزه ضعیف عملکرده و به دنبال مسامحه است. آنها باید با قدرت بیشتری عمل می‌کردند تا کار به اینجا نمی‌رسید که رئیس‌ جمهور به این مسائل ورود کند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها